LCHF Matkasse – Lär dig grunderna om LCHF

LCHF står för Low Carb High Fat. En tallriksmodell med en mindre andel kolhydrater och mer fett. LCHF betyder att äta naturlig mat som vi är bäst lämpade att äta. Det betyder ren mat med så få tillsatser som möjligt. Inga nyckelhålsmärkta mejeriprodukter och därmed inga lightprodukter.

Det betyder också att välja så mycket ekologiskt som möjligt för miljön, och för din skull. Välj naturbeteskött och ägg från ekologiska gårdar så långt det är möjligt, eftersom det garanterar glada djur som har fått äta det foder och leva i den miljö de är bäst lämpade för.

Sammanfattning vad LCHF är:

  • LCHF innebär kunskapen så att vi äter det vi människor är byggda för
  • Hur du byter ut socker och stärkelse mot naturligt fett
  • Ät lika mycket protein som tidigare
  • Välj så oprocessad mat som möjligt, gärna ekologiskt

Middagstips 1 LCHF Hamburgare utan bröd

Med den här maten äter du dig mätt varje dag, får äta gott och ökar chanserna för din kropp att nå optimal hälsa.

Metabolisk sjukdom!

Vad är en kostrelaterad sjukdom? Det är sjukdomar som nästan var okända för 100 år sedan. Vi har ökat vårt genomsnittliga bruk av kolhydrater till att vara huvuddelen av en måltid där fettet och proteinet upptar en mindre del.

För högt intag av sockerarter höjer vårt insulin i kroppen. Insulinet används som en dörröppare för att släppa in energi(glukos) till cellerna samt till fettcellerna.

Problemet är att cellerna bara kan ta emot en liten del av allt det socker som vi stoppar i oss. Glukosöverskottet som inte tas in till cellerna fortsätter i våra blodbanor och letar annan avsättning. Vart tar det vägen?

För mycket socker!

Överskottet av glukos(kroppens eget socker) blir till föda för allehanda inflammationer och underhåller dem med bränsle. En del av glukosen glykinerar, sätter sig, ärgar fast på artärväggarna och skapar grogrund för hjärt-kärlsjukdomar. Andra exempel på metaboliska sjukdomar är diabetes, cancer, värk, proststabesvär, reumatism, allergier, migrän, stroke, alzheimer, högt blodtryck, mag och tarmbesvär, fetma m.m.

Alla metaboliska sjukdomar är besläktade och har ett gemensamt, de använder alla sockret som bränsle. Det är en ren slump vilken sjukdom man får beroende på gener och annat.

Bota dig själv genom kosten!

Med mindre kolhydrater i kosten och mer mättat fett som smör, grädde, ägg, kött, fisk, kokosfett minskar du riskerna för inflammationer och du ökar immunförsvarets förmåga att försvara sig mot attacker. Ett starkt immunförsvar håller dig frisk och motar ”Olle i grind” som man brukar säga. Det nyttiga mättade fettet smörjer och håller dina blodbanor rena.

Middags tips 2 – LCHF Pizza

Javisst är pizza nyttigt men inte den gamla vanliga mjöldegen. Gör så här istället så får du en god och nyttig pizza för 3-4 personer på 15 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.

Ingredienser till pizzadegen; ägg, 2 dl mandelmjöl, 1 dl skalade sesamfrön, 1 msk fiberhusk, 1 tsk bakpulver, 1,5 dl riven ost, 1 tsk salt.

Blanda alltsammans i en bunke. Smeta ut degen på en plåt, använd smörpapper.

Ingredienser/pålägg på pizzan; 2 chorizokorvar i skivor, 1 skivad tomat, 2dl riven ost, 1 burk med krossade tomater, 2 klyftor vitlök, pizzakrydda/oregano.

Lägg först på krossade tomater, krydda med pressad vitlök och oregano. Lägg på osten och därefter tomaterna och den skivade korven. Krydda lite igen med pizzakrydda/oregano.

In med hela klabbet i ugnen i 10 minuter.

Kontakta oss

Vi är tyvärr inte tillgängliga för tillfället men skicka ett mail så återkommer vi så snabbt vi kan.

Start typing and press Enter to search